Kirjoittajaohjeet
Aineiston lähettäminen
- Teksti lähetettään päätoimittajalle sähköpostina doc- tai rtf-liitteenä (HUOM! ilman mitään tyylejä ja pakollisia rivinvaihtoja).
- Kuvat voi lähettää joko paperimuodossa postitse tai digitaalisina sähköpostitse. Tällöin paras tallennusmuoto on TIFF. Kuva-aineistoa olisi hyvä olla noin 3 MB. Valokuvat palautamme lehden ilmestymisen jälkeen. Muistathan tekijänoikeuksista huolehtimisen!
- Tietenkin arvostamme "aiheesta enemmän" -kirjallisuutta ja nettivihjeitä!
- Voit liittää mukaan valokuvasi ja lyhyen esittelyn itsestäsi, myös yhteystiedot niin toimitusta kuin lukijaakin ajatellen.
- Lehden sisällysluettelo julkaistaan näillä sivuilla.
Päätoimittaja tai yhteystoimittaja kertoo:
- artikkelin työnimen
- lehden teeman yleisemmin
- lehden deadlinen = juttu päätoimittajalla
- lehden ilmestymisviikon
-
Tarkemman ilmestymisaikataulun saat oheisesta mediakortista
Kirjoittamisesta yleisiä vihjeitä
- Laadi iskevä aktiivinen otsikko, joka pysäyttää (miten? hyvässä otsikossa on aktiivimuotoinen verbi)
- Hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa! Ja kuvatekstit ovat lehtien luetuimpia osia.
- Ingressi (alkukappale) kertoo tärkeimmän ja myy tekstisi lukijalle
- Jutun pituus voidaan arvioida seuraavasta: liuska eli A4 on noin 1800 merkkiä ja aukeaman juttu 2,5 liuskaa + kuva(t)
- Väliotsikot saavat lukijan lukemaan eteenpäin ja auttavat silmäilemään jutun kokonaissisältöä.
- Leipäteksti innostaa ja hyödyttää lukijaa. Yksinkertaista - vältä vaikeaa ammattikieltä, monimutkaisia rakenteita ja pitkiä lauseita. Sano suoraan - anna asian ja osaamisesi näkyä!
- Piirrokset, taulukot ja tietolaatikot havainnollistavat asiaa.
- Lähdeviitteet ja linkkivinkit auttavat lukijaa saamaan lisätietoja aiheestasi
- Äläys nostaa jonkin jutun ”jujun” esiin.
- Ole iloinen kirjoittamisen mahdollisuudesta, vaikka deadline lähestyykin...
Kirjallisuutta aiheesta
Kotilainen Lauri, Parempi lehtijuttu. Inforviestintä, 2003.
Kotilainen Lauri, Hyvä lehtijuttu. Minnapress. Juva ja Porvoo 1989.
Mykkänen Päivi, Yhteisölehti. Inforviestintä. Hämeenlinna 1998.
|